Forum www.cgdbmw.fora.pl Strona Główna www.cgdbmw.fora.pl
forum miłośników marki BMW / powiat golubsko-dobrzyński
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dla Ciekawskich - BMW E12 Wersja M 535i

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.cgdbmw.fora.pl Strona Główna -> GALERIA / FOTKI BMW / SERIA 5 / BMW E12
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
NervouS




Dołączył: 07 Mar 2009
Posty: 554
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Golub-Dobrzyń

PostWysłany: Wto 15:41, 17 Mar 2009    Temat postu: Dla Ciekawskich - BMW E12 Wersja M 535i

WSTEP

W 1979 r. na salonie samochodowym Frankfurt motor show odbyła się premiera pierwszego sedana BMW sygnowanego znakiem BMW Motorsport (obecnie BMW M GmbH) czyli kultowym dzisiaj „M”. Było to auto serii 5 E12, które już w kwietniu 1980 r. weszło do seryjnej produkcji. Chociaż „Seryjna produkcja” to może zbyt górnolotne słowa ponieważ produkcja E12 w serii M polegała na modyfikacji seryjnych dostarczanych przez BMW AG egzemplarzy BMW E12.
E12-stka pomimo iż wyszła spod skrzydeł BMW Motorsport nie była oznaczona zgodnie ze znaną nam obecnie nomenklaturą (M5), posiadała oznaczenie znane z cywilnych egzemplarzy pochodzące od pojemności silnika czyli 535i, o tym że nie jest to zwykła piątka mówiła niewiele jeszcze wtedy znacząca literka „M” przed oznaczeniem modelu. Dopiero kolejna generacja usportowionej piątki (E28) zyskała znane nam dzisiaj oznaczenie „M5”.
BMW M535i powstało przez modyfikacje seryjnego E12 polegającą przede wszystkim na zastosowaniu w niej jednostki napędowej (M30) znanej z E23 735i oraz E24 635i. delikatnym modyfikacją poddano również zawieszenie, układ kierowniczy, zamontowano też kilka detali pozwalających na odróżnienie M535i od seryjnej E12-stki, ale o tym dalej.


SILNIK

Silnikiem napędzającym sportową piątkę jest znany z innych modeli BMW sześciocylindrowy silnik M30 o pojemności 3,453 ccc, dwunasto zaworowy, z wtryskiem paliwa typu Bosch L-Jetronic, o kompresji 9,3:1 i maksymalnej mocy 218KM przy 5200 obr./min., maksymalnym momencie obr.308 Nm przy 4000 obr./min.



SKRZYNIA BIEGOW I MOST

W M535i zastosowano pięciobiegową skrzynię o przełożeniach 3,72(1), 2,40(2), 1,77(3), 1,26(4) i 1,00(5), przy czym wersja płd. Afrykańska miała nieco inne przełożenia.
Dyferencjał M-ki wyposażony był oczywiście w szperę a jego przełożenie wynosiło 3,07:1.

ZAWIESZENIE I UKLAD KIEROWNICZY

Zawieszenie pierwszej (prawie) M5 było niemal identyczne z tym montowanym w seryjnych E12-stkach z sześciocylindrowymi silnikami. Różniło się w zasadzie jedynie tym, że zastosowano w nim dedykowane amortyzatory i sprężyny Bilsteina o sportowej charakterystyce oraz stabilizatory przechyłów z przodu i styłu.
Układ kierowniczy M-ki był bardziej precyzyjny przez zastosowanie przekładni 16,9:1 oraz pierwowzoru servotronic, który zmieniał nieco charakterystykę układu kierowniczego w zależności od ... prędkości obr. Silnka!

HAMULCE

Każda E12 z pod znaku „M” wyposażona była w cztery tarcze hamulcowe (przednie były wentylowane) przednie o średnicy 280 mm, tylne o średnicy 272 mm. Były to w zasadzie hamulce znane z innych sześciocylindrowych E12-stek jedyna różnicą jest grubość przednich tarcz, są one grubsze o 3mm od cywilnej wersji. Układ hamulcowy M-ki nie był wyposażony w ABS.
Tarcze hamulcowe ukryte były za 14 calowymi aluminiowymi felgami BBS-a o szerokości 6,5 cala, zaopatrzonymi w opony o rozmiarze 195/70VR14.

STYLIZACJA

Nie zaglądając pod maskę tej sportowej limuzyny można było odróżnić ja od cywilnej E12-stki dzięki charakterystycznemu przedniemu kołnierzowi aerodynamicznemu, masywnemu, gumowemu czarnemu spojlerowi na tylnej klapie oraz znakom rozpoznawczym w postaci kultowych dzisiaj trzech pasków w barwach Motorsporta na bokach auta oraz przednim kołnierzu. Gdyby ktoś jeszcze miał wątpliwości że ma do czynienia z rasowym sportowcem może się o tym przekonać czytając znaczki na atrapie (po prawej ///M a po lewej 535i).


Wnętrze auta również zostało dostosowane do wymagań rasowego „M”. juz na pierwszy rzut oka sportowy charakter podkreślają sportowe, mocno wyprofilowane fotele Recaro wykonane w starym dobrym stylu oraz sportowa kierownica identyczna z tą montowaną w M1. Za dopłatą dostępne też były fotele przednie firmy ASS, jeszcze bardziej podkreślające sportowy charakter auta.


WYPOSAZENIE

Na liście wyposażenia dodatkowego znajdowały się takie „bajery” jak:
• Światła przeciwmgielne,
• Wycieraczki przednich reflektorów + spryskiwacze,
• Prawe lusterko,
• Fotele ASS,
• Regulacja wysokości fotela pasażera,
• Dywaniki welurowe,
• Gaśnica,
• Tylne zagłówki,
• zielone lub brązowe szyby,
• klimatyzacja,
• elektryczne szyby,
• elektryczny lub ręczny szyberdach,
• centralny zamek,
• system audio + elektryczna antena
Przedni kołnierz aerodynamiczny, paski Motorsporta i znaczki na atrapie znajdowały się również na liście wyposażenia dodatkowego ale nie wymagały dopłaty.

OSIAGI

Według fabryki pierwszy sedan BMW oznaczony literą „M” osiągał setkę w 7.2 sec i
maksymalną prędkość 219 km/h

LATA PRODUKCJI

E12-stka w wersji M produkowana była w latach:
• IV ’80 do V ’81 (wersja europejska z kierownicą po lewej stronie) – wyprodukowano 950 szt.,
• VII ’80 do VI ’81 (wersja europejska z kierownica po prawej stronie) – wyprodukowano 450 szt.,
• II ’81 do VII ’81 (wersja Południowo Afrykańska, produkowana w systemie Complete Knock Down (CKD) czyli składana z zestawów przysyłanych z Niemiec, kierownica po prawej stronie) – wyprodukowano 240 szt.
Samochód był produkowany na fabrycznej linii produkcyjnej E12 –stki w Dingolfing i ręcznie modyfikowany w BMW Motorsport w Monachium. Wersja płd. Afrykańska składana była w systemie CKD w fabryce w Rosslyn.
Ciekawostką jest, że E12 w wersji M nie była nigdy oficjalnie sprzedawana w USA. Spowodowane było to tym, że silnik M30 nie był wtedy wyposażony w katalizator i nie spełniał płn. Amerykańskich norm emisji spalin. Taka była oczywiście tylko oficjalna przyczyna w rzeczywistości chodziło o ochronę rodzimych producentów samochodów.
E12M535i zastąpiła wprowadzona do produkcji X '85 M5E28 która była już M-ką przez duże ///M, ale o tym już niebawem w następnej części artykułu o M5.

INNE

Kolory nadwozia E12M535i:

Alpine White (146), Henna Red (052), Black (086), Polaris Silver metallic (060), Arctic Blue metallic (045), Saphire Blue metallic (149), Reseda Green metallic (075), Cypress Green metallic (152), Olive Green metallic (153), Cashmere metallic (143), Brazil Brown metallic (154), Chestnut Red metallic (157), Ascot Grey metallic (151), Graphite metallic (087)

Kolory tapicerki E12M535i:
Black corduroy, Blue corduroy, Beige corduroy, Grey corduroy, Black leatherette, Blue leatherette, Beige leatherette, Grey leatherette, Black leather, Marine Blue leather, Nylon Brown leather, Grey leather, Fern Green leather, Black cloth with Motorsport stripes (ASS seats only)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.cgdbmw.fora.pl Strona Główna -> GALERIA / FOTKI BMW / SERIA 5 / BMW E12 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin